Jdi na obsah Jdi na menu

Loděnice Veslařská, vznik kanoistického oddílu

Historie loděnice Veslařská a vznik kanoistického oddílu .

 Ve druhé polovině 19 století panoval na brněnských řekách poměrně čilý ruch, vznikaly různé spolky a kluby kde se převážně němečtí  občané věnovali  jízdě na lodích  různého typu, předchůdcům dnešního veslování, kanoistiky a vodní turistiky. V roce 1881 tak vznikl veslařský a plavecký spolek BRUNNA a v místech dnešní loděnice na Veslařské ulici postavil dřevěnou budovu, která sloužila veslařům a

 kanoistům až do požáru v roce 1969.veslarsky-klub-1898.jpg

  O činnosti tohoto spolku mezi světovými válkami nejsou dostupné žádné        podklady ani zprávy jisté je, že v roce 1945 již provozovala loděnici Moravská Slávia Brno.

 V říjnu 1945  založil  Josef Severa v Brněsevera-josef.jpg Oddíl vodních skautů, který se postupně rozrůstal a provozoval svoji činnost na různých místech kolem Svratky , až konečně zakotvil definitivně v roce 1948 v prostorách Moravské Slávie. Skauti byli po vítězném únoru samozřejmě zakázáni, mladí dorostenci však chtěli dále provozovat svůj sport a hlavně závodit a tak pod vedením Josefa Severy  založili 17. dubna 1949 vedle již existujícího oddílu veslařského oddíl    kanoistiky                                                                     

Po sjednocení tělovýchovy byly v r. 1950 oba oddíly Moravské Slávie zařazeny do Sokola Gottwaldovy závody Královo Pole, ten byl v roce 1956 přejmenován na Spartak Královo Pole, následně na TJ Královopolská. V té době se již uvažovalo o osamostatnění  a k tomu nakonec došlo v lednu 1966 založením Tělovýchovné jednoty Lodní sporty Brno.lodenice-1965.jpg

Začalo se budovat moderní středisko jachtingu a veslování na brněnské přehradě, kanoistický oddíl zůstal  na Veslařské ulici v Jundrově.

29.prosince 1969 postihla kanoistický oddíl pohroma v podobě úmyslně založeného požáru, který zničil nejen celou původní historickou budovu ale i veškeré vybavení včetně lodí a na dlouhou dobu tak byla rychlostní kanoistika v Brně utlumena.umyslne-zapalena-lodenice-koncem-roku-1969.jpg Veškeré úsilí bylo věnováno výstavbě nové loděnice, která byla v té době považována za provizorní, ale po různých opravách a úpravách slouží dodnes.

 snimek-011.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HISTORIE LS BRNO Něco z historie. Před zahájením loňské sezony jsem na tehdejších stránkách brněnských draků vzpomínal,že na loděnici Spartaku Královopolská, nyní Lodní sporty Brno se v padesátých letech pořádalo každoročně slavnostní zahájení sezony. Vyhrožoval jsem zveřejněním historických fotografií z těchto akcí, tak nějaké jsem vyšťáral. Na prvním snímku je nastoupena část oddílu při slavnostním zahájení sezony 16.dubna 1950. Přesně to popsat neumím, pro mě je jediné vodítko budova za řadou borců. Pokud se ale pozorně podíváme,poznáme mezi mladíčky mimo jiné vynikající debl kanoisty Vlaďu Hanáka a Josefa Tupého. Snad mě někdo z pamětníků doplní o další jména. Zahájení sezony v roce 1957 můžu komentovat,protože jsem se již zúčastnil : prostor loděnice byl uklizen a slavnostně vyzdoben, všechny vystavené lodě zářily novotou,neboť před sezonou se vždy opravovaly a natíraly. Mnoho desítek členů kanoistického i veslařského oddílu nastoupilo ve vypraných a vyžehlených dresech,vyslechli projevy funkcionářů oddílů i jednoty. Po zábavných nebo kulturních vložkách následovalo defilé všech lodí.Na snímku je jich pouze malá část. Na všechny se ale stejně nedostalo, neboť tehdy bylo lodí málo,zájemců o sportování mnoho, což je opak současného stavu. Je zajímavé, že v té době nikoho ani ve snu nenapadlo aby při takové velké akci bylo konzumováno pivo nebo jiný alkohol. Tenkrát ti sportovci byli asi nějak divní. Doufám,že mnozí veteráni se na fotografiích poznají a zavzpomínají na zlaté časy brněnské kanoistiky. Ostatním možná alespoň jména něco řeknou: na fotografii z roku 1957 stojí zleva: Skokan,Neuwirth,Moráček,Nejezchleb,Přikryl,Boček,Vait,Novotný,Žák,Nečas, Pospíšek,Vláčilová,Kulíšková,Charvátová. Někteří už bohužel nejsou mezi námi. Kromě velkého množství diváků se přijeli na zahájeni podívat i klauni na kanoi. Kdo při tom nebyl asi by v nich těžko hledal Frantu Horkého a Vlaďu Hanáka.Doufám,že se nám letos podaří zajistit zahájení sezony minimálně na takové úrovni jako loni a výše jmenovaní a další pamětníci přijmou pozvání na setkání s námi. text/foto 1-4: Pekárek Opět tady máme něco z historie naší loděnice. Na prvním snímku je pohled z levého břehu z roku 1898. Tehdy to byl německý veslařský klub BRUNNA . Na dalším obrázku je pohled z vody roku 1904, v popředí dvojka s kormidelníkem-mimochodem tato disciplína byla o mnoho let později domenou brněnských veslařů.Třetí snímek byl pořízen v roce 1912 z protějšího svahu Wilsoňáku,v jehož průdkých serpentinách směrem vzhůru jsme vypotili hodně litrů.Na snímku je pěkně vidět vzorně udržovaný prostor klubu a stožár na vlajky, který stojí dodnes.Snad je to ten původní,ale nevzpomínám si ,že by se s ním posledních 50let něco dělalo.Na dalším obrázku je poslední pohled na původní loděnici a to v r.1968,tehdy již to byly Lodní sporty Brno.Za necelý rok, 29.12.1969 dobrovolný hasič ze Žabovřesk úmyslně starou dřevěnou budovu zapálil,aby se potom mohl podílet na hašení požáru,což bylo celkem zbytečné vzhledem k materiálu ze kterého byla loděnice postavena.Zděná přístavba která již dlouho sloužila k uložení lodí veslařů požár přežila bez větších škod.Kdy byla tato budova postavena se mi nepodařilo zjistit, podle některých dohadů to bylo za války,důležité ale je ,že slouží doposud. Na čtyřech dalších obrázcích je smutný a deprimující pohled na spáleniště,na hromadu popela který zbyl z nádherné historické budovy a veškerého vybavení,včetně lodního parku tehdy velmi úspěšného kanoistického oddílu.Další obrázky byly pořízeny docela blízko loděnice.Na prvním je svratecký jez jak vypadal v r.1911,na dalším je již nový, který byl na stejném místě dokončen v r.1933- nepodloženo-všiměte si,že nad jezem byla lávka pro pěší,která byla bohužel za války zničena. Jez však zůstal nepoškozen,zbytky pilířů které nesly lávku si můžete prohlédnout během bojové otáčky na dračí lodi. Většina z nás si ještě pamatuje dřevěnou lávku,která sloužila asi o 50 metrů výše proti proudu. text/foto 5-14: Pekárek . ------------------------------------------------------------------------ --------------------------------------------------------------------------------

 

Náhledy fotografií ze složky HISTORIE LS BRNO